‚Socially Aggegated, Digitally Integrated ‘ (SADI)

Projekttitel‚Socially Aggegated, Digitally Integrated ‘ (SADI)
ProjektleitungUniv.Prof.Mag. Volkmar Klien, PhD
Projektzeitraum1.1.2023 – 30.11.2023
Projektmitarbeiter*nnen/-beteiligteLukas Bindeus, Matthias Bindeus, Tobias Leibetseder, Angelica Castello,Martina Claussen, Michael Klien, Eve Sussman, Simon Lee
Projektbeschreibung

Portable seas of sound & performances without an audience

The newly developed web-based app SADISS bundles smartphones into monumental yet intricate sound systems or choirs/ensembles
SADISS stands for ’socially aggregated, digitally integrated sound system’. It allows for the creation of massively multi-channel sound systems for re-synthesizing compositions right in the middle of the gathering of listeners using their smartphones’ loudspeakers as well as facilitating ad hoc theatre performances and choirs of human singers, guided individually via headphones.
Volkmar Klien’s talk gives an introduction to the conceptual and technological backgrounds as well as examples of its use in artworks.

The project is a follow-up of the project "The Choir & the Sound System".

www.sadiss.net
www.volkmarklien.com

Fördergeber*in

‘Digitale Transformation’ 2022, Bundesministerium für Kunst, Kultur, öffentlicher Dienst und Sport

‘CALL 2021 – Kunst und Kultur im digitalen Raum‘ by Land Öberösterreich, Bundesministerium für Kunst, Kultur, öffentlicher Dienst und Sport

KontaktVolkmar Klien 
volkmar.klientyrbrucknerunirat
Webseite: www.sadiss.net

THE CHOIR & THE SOUND SYSTEM

ProjekttitelTHE CHOIR & THE SOUND SYSTEM
Ein System zur Ad-Hoc Kreation (post-)digitaler Klangkörper aus und in Menschenmassen
ProjektleitungUniv.Prof.Mag. Volkmar Klien, PhD
IdeeLukas Bindeus & Volkmar Klien
Projektmitarbeiter*nnen/-beteiligteLukas Bindeus, Isabella Forciniti, Astrid Schwarz, Tobias Leibetseder
Beschreibung

In jeder Menschenansammlung befinden sich dieser Tage wahrscheinlich mindestens so viele Smartphones wie Menschen. All diese Geräte sind vernetzt und verfügen über Lautsprecher. Sie warten also geradezu darauf, von einer zentralen Stelle aus synchronisiert und gesteuert zu werden, um so zu einem physisch versammelten und digital vereinten Klangkörper, bzw. Sound System zu werden.  In Verschränkung mit digitalen Welten werden in The Choir & The Sound System Menschenansammlungen in der realen Welt zu einer klingenden Einheit verbunden, gesteuert und beeinflusst.

The Choir & The Sound System erforscht die musikalischen wie gesellschaftlichen Potentiale digitaler Vernetzung über mobile Geräte in engem Austausch zwischen künstlerischen, wissenschaftlichen und technologischen Perspektiven. Die im Rahmen von The Choir & The Sound System entwickelte Software wird als open source Projekt auch nach Abschluss des Projekts für andere frei zugänglich und nutzbar bleiben

KontaktVolkmar Klien
volkmar.klientyrbrucknerunirat
Webseite: www.sadiss.net

Kooperationspartner

Projekttitelpublic participatory performance
KooperationspartnerUC Davis, Department of Design und American River College, Anton Bruckner Privatuniversität, Institut für Komposition und Dirigieren | Computer Music Studio CMS 
OrtLinz/Austria, Davis/USA
Laufzeit21.08.2017 offen
Beschreibung

CMS Research Residency
Jiayi Young (UC Davis) und Dr. Shih-Wen Young (American River College)

Residency Agenda
The goal of the residency is to incorporate soundscapes into interactive environments to facilitate and further data-driven and sensor-enabled visual and experiential objectives. We are grateful to have this opportunity to conduct research at Bruckner University. During residency we will utilize state-of-the-art sound equipment, and exchange knowledge and scholarship regarding current advancement relating to the history and contemporary practice in computer music.

Specific topic of interest are outlined below: 
20 channel soundscape with panoramic projection and live sensing of human bodily movement. 
Non-linear mapping: theoretical framework from a physics perspective, frequency mapping between sound and light spectrums that more closely correlate with human sensory processing. 
Relationship between generative design (visual) and generative sound.
Provocation, visual and experiential interactivities in a participatory performative environment.

Präsentationen

CMS invited lecture #30
Jiayi Young
"Big Data, Human Cognition and Provocation"
09.10.2017, 15 Uhr, Sonic Lab, ABPU Linz

CMS Gesprächskonzert #9
Jiayi Young
"fönän" work-in-progress:
Through a series of collaborative efforts, fönän constructs spatial compositions that layer upon elements of light, sound, movement, data and pattern to provoke questions of society and culture. 
10.10.2017, 19:30 Uhr, Sonic Lab, ABPU Linz

Sonic Saturday, Computermusikkonzert Medium Sonorum im Rahmen des ars elecroncia festival 2017
Jiayi Young und Shih-Wen Young
"Transduction" - public participatory performance
09.09.2017, 20:00 Uhr, Sonic Lab, ABPU Linz 

KontaktAo.Univ.Prof.Andreas Weixler
andreas.weixlertyrbrucknerunirat
Mag.a Se-Lien Chuang
se-lien.chuangtyrbrucknerunirat 

Music with the Real. New contexts for sound and image in performance and composition

ProjekttitelMusic with the Real. New contexts for sound and image in performance and composition 
KooperationspartnerAnton Bruckner Privatuniversität: Institut für Komposition und Dirigieren 
Anton Bruckner Privatuniversität: Institut für Jazz und Improvisierte Musik
Kunstuniversität Linz, Abteilung für Interface Cultures
Kunstuniversität Graz, Institut f. Musikästhetik
Norwegian Academy of Music, Dep. for Composition, Music Theory and Music Technology
Zürcher Hochschule der Künste, Institute for Computer Music and Sound Technology (ICST)
OrtOslo, Zürich, Linz
Laufzeit2014 - offen
BeschreibungDas künstlerische Forschungsprojekt Music with the Real widmete sich der aktuellen kritischen Debatte über Musik, Ästhetik und Digitalisierung und der Entwicklung kompositorischer und aufführungsbezogener Praktiken für cross-media Werke, die auf audiovisuellen Zuspielungen basieren.
PublikationMusikTexte, Köln: Ursula Brandstätter „Wirklichkeiten der Musik. Zwischen Abstraktion und Konkretion“, in: MusikTexte 152, Februar 2017, S.22
KontaktUniv.Prof. Carola Bauckholt
carola.bauckholttyrbrucknerunirat